Για την υποχρεωτική παρουσία νεαρών παικτών στο Super Cup

Κύπελλο Ελλάδος
Τον περασμένο Αύγουστο είχαμε γράψει άρθρο υπό τον τίτλο "Για το νέο format του κυπέλλου Ελλάδος" εστιάζοντας στα δεδομένα που προέκυπταν από την νέα μορφή του θεσμού και εστιάζαμε στην υποχρεωτική παρουσία στην ενδεκάδα (σε ολόκληρη την διάρκεια του αγώνα, όχι μόνο στο αρχικό σχήμα) ενός ποδοσφαιριστή μέχρι 21 ετών. Μάλιστα ο περιορισμός δεν είναι μόνο ηλικιακός, καθώς ο εν λόγω ποδοσφαιριστής θα έπρεπε και να έχει δικαίωμα συμμετοχής στην Εθνική Ελλάδος.

Στην νέα αγωνιστική περίοδο (2026-2027) ο εν λόγω κανονισμός όχι μόνο παραμένει, αλλά... ενισχύεται: από έναν σε δύο ποδοσφαιριστές με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Στο νέο κύπελλο Ελλάδας είναι υποχρεωτική η συμμετοχή στην ενδεκάδα, σε όλη την διάρκεια του αγώνα καθώς και στην παράταση, δύο (2) ποδοσφαιριστών γεννηθέντων μέχρι την πρώτη του έτους 2004, οι οποίοι να έχουν δικαίωμα συμμετοχής στην Εθνική Ελλάδος. Σε περίπτωση αλλαγής θα πρέπει να αντικατασταθούν με ποδοσφαιριστές που πληρούν τα ίδια κριτήρια.

Σε περίπτωση τραυματισμού ενός από τους συγκεκριμένους ποδοσφαιριστές στην διάρκεια του αγώνα και εφόσον δεν υπάρχει αλλαγή ποδοσφαιριστή που να πληροί τα συγκεκριμένα κριτήρια ή δεν υπάρχει η δυνατότητα αντικατάστασής του λόγω συμπλήρωσης των αλλαγών, η ομάδα θα αγωνίζεται με παίκτη λιγότερο! (Αλήθεια τώρα, τέτοιες βλακείες ποιος τις σκέφτεται;)

Η υποχρέωση συμμετοχής παύει να ισχύει στην περίπτωση κόκκινης κάρτας αυτού του ποδοσφαιριστή ή τραυματισμού του (χωρίς τη δυνατότητα αντικατάστασής του λόγω συμπλήρωσης των αλλαγών). Για την επόμενη αγωνιστική περίοδο (2026-2027) εντάσσονται στην κατηγορία αυτή οι γεννηθέντες από την 1η Ιανουαρίου 2004 και εντεύθεν.

Ο ίδιος κανονισμός θα ισχύσει και στο Super Cup, το οποίο θα διεξαχθεί τον Αύγουστο με τον κυπελλούχο ΟΦΗ να υποδέχεται την πρωταθλήτρια ΑΕΚ στο Παγκρήτιο στάδιο. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι ο Μάρκο Νίκολιτς οφείλει να βρει δύο (για την ενδεκάδα συν άλους τόσους για τον πάγκο στην περίπτωση που χρειαστούν) παίκτες έως 22 ετών που να έχουν δυνατότητα να αγωνισθούν στην Εθνική μας, κάτι που αποκλείει περιπτώσεις τύπου Σαχαμπό και Γκεοργκίεφ παρότι πληρούν το ηλικιακό κριτήριο.

Ας κάνουμε μία υπόθεση εργασίας με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα. Αυτή την στιγμή οι διαθέσιμοι για να ξεκινήσουν είναι ο Καλοσκάμης και ο Κολιμάτσης (που επέστρεψε από τον δανεισμό του). Είναι οι μόνοι, από τους "μικρούς" της ΑΕΚ, που έχουν μία (σχετική) εμπειρία από επαγγελματικές κατηγορίες (αν και ο Κολιμάτσης δεν έχει αγωνισθεί ακόμη με την ανδρική ομάδα της ΑΕΚ).

Αν κάποια στιγμή θελήσει ο Μάρκο Νίκολιτς για οποιονδήποτε λόγο (επειδή τα παιδιά δεν κάνουν καλή εμφάνιση, λόγω κόπωσης, επειδή μπορεί να έχουν δεχθεί κάρτα και θέλει να τους προφυλάξει, για πιθανή αλλαγή διάταξης, "φρεσκάρισμα" της ομάδας κλπ) να τους αντικαταστήσει θα πρέπει να βάλει επίσης παιδιά έως 22 ετών είτε άμεσα, είτε έμμεσα (να "κάψει" ακόμη δύο αλλαγές δηλαδή)!

Δηλαδή η ΑΕΚ θα πρέπει να έχει στην αποστολή για το Super Cup (κι εν συνεχεία και για το κύπελλο Ελλάδος) τουλάχιστον τέσσερις (Έλληνες) ποδοσφαιριστές κάτω των 22 ετών, τους δύο εξ αυτών μονίμως στο χορτάρι. Θα μπορούσα να κατανοήσω την υποχρεωτική ύπαρξη των (βλακωδών) ηλικιακών περιορισμών στις ερασιτεχνικές κατηγορίες (κι εκεί υπό συζήτηση, αλλά ας μην το ανοίξουμε τώρα το θέμα), σε Ανώνυμες Εταιρείες όμως... τι φάση;

Βρίσκω το εν λόγω μέτρο άκρως ΑΝΤΙΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΚΟ! Θες να κάνεις απλά αλλαγή προσώπων; Πρέπει να έχεις στον πάγκο "πιτσιρικά" που να παίζει στην ίδια θέση με αυτόν που θα αντικαταστήσει. Θέλεις να αλλάξεις το πλάνο και την διάταξη; Πρέπει ο αναπληρωματικός "πιτσιρικάς" να αγωνίζεται σε διαφορετική θέση από αυτόν που θα αντικαταστήσει.

Υπεισέρχονται δηλαδή μία σειρά από παραμέτρους και παράγοντες που δεν επιτρέπουν στον προπονητή και την ομάδα να παρουσιάσουν την καλύτερη δυνατή εκδοχή τους!

Κι ας μην αφήσουμε εκτός κουβέντας την παράμετρο του εξωτερικού. Με το "άνοιγμα" των συνόρων οι Έλληνες ποδοσφαιριστές φεύγουν από νεαρή ηλικία στο εξωτερικό (και πολύ καλά κάνουν) και οι πραγματικά ταλαντούχοι βρίσκουν -κατά κανόνα- τον δρόμο τους. Δείτε για παράδειγμα πόσα παιδιά της Εθνικής Ελπίδων παίζουν σε ομάδες του εξωτερικού.

Προσωπικά μου είναι ΠΑΝΤΕΛΩΣ ΑΔΙΑΦΟΡΟ αν η ενδεκάδα της ΑΕΚ αποτελείται από ένδεκα εικοσάρηδες ή ένδεκα... σαραντάρηδες! Από ένδεκα Έλληνες ή ένδεκα ξένους! Άλλα πράγματα με ενδιαφέρουν. Τα ουσιώδη. Η αγωνιστική νοοτροπία της ομάδας, η αγωνιστική της στόχευση, το αγωνιστικό της πλάνο, το να "ματώνουν" οι παίκτες την φανέλα, το να διεκδικεί η ομάδα εγχώριους τίτλους και να προοδεύει στην Ευρώπη και όλα αυτά δεν έχουν να κάνουν ούτε με την ηλικία, ούτε με την Εθνικότητα.

Το πως θα γίνει (με τι... υλικά δηλαδή) μου είναι αδιάφορο. Αν ο προπονητής κρίνει ότι πρέπει να παίξει 18χρονος και ότι θα του κάνει την δουλειά του θα τον βάλει, από επιλογή χωρίς να του το επιβάλει κάποιος. Όταν ο Φερέρ έβαζε βασικό τον Παπασταθόπουλο στην Γαλλία (κόντρα στην Λιλ για το Champions League) σε ηλικία 18 ετών το έκανε από επιλογή δεν τον υποχρέωσε η UEFA.

Όταν ο Μάρκο Νίκολιτς χρησιμοποιούσε τον Καλοσκάμη στο πρωτάθλημα και τον έβαλε στην Ευρωπαϊκή λίστα για το Conference League (μάλιστα έπαιξε για λίγο στην εκτός έδρας "τεσσάρα" επί της Τσέλιε) το έκανε από επιλογή δεν υποχρεώθηκε από την Super League ή την UEFA.

Ευρύτερα, όταν ο Μεντιλίμπαρ έχριζε βασικό τον Τζολάκη (ο οποίος συνέβαλε τα μέγιστα στο Ευρωπαϊκό τρόπαιο) ή τον Κωστούλα δεν τους επέβαλε κανείς στον Ισπανό τεχνικό. Όταν ο Κουλιεράκης έπαιρνε την φανέλα βασικού στο σπίτι του σε ηλικία μόλις 19 ετών δεν τον επέβαλε κανείς στον Λουτσέσκου. Επιλογή του Ρουμάνου τεχνικού ήταν. Και τα σχετικά παραδείγματα είναι (πάρα) πολλά.

Τι θέλω να πω; Αν ένα παιδί έχει τα προσόντα και τις προδιαγραφές θα παίξει ανεξάρτητα από ηλικία ακόμη και αν ανήκει σε ομάδα πρωταθλητισμού (όπου οι ευκαιρίες είναι εκ των πραγμάτων λιγότερες). Δεν χρειάζεται να τον επιβάλει η ΕΠΟ ή οποιαδήποτε άλλη διοργανώτρια αρχή.

Δεν ασχοληθήκαμε (μέχρι τώρα) με το θέμα των φιλάθλων (αυτών δηλαδή που στηρίζουν όλο το οικοδόμημα του ποδοσφαίρου, ιδιαίτερα του επαγγελματικού).

Πιστεύετε ότι προτιμούν να πληρώσουν εισιτήριο (ή τηλεοπτική συνδρομή) για να δουν στο Super Cup τον Δημήτρη Καλοσκάμη (αντί του Κοϊτά ή του Ζούμπκοφ) ή τον Χριστόφορο Κολιμάτση (στην θέση ενός εκ των Πινέδα, Μαρίν) ή τον Σταύρο Ψυρόπουλο (αντί του Μουκουντί ή του Ρέλβας); Σε ποιο (παράλληλο) σύμπαν;

Αν ίσχυε αυτό (κατά κανόνα, όχι κατ' εξαίρεση) τα σχετικά πρωταθλήματα υποδομής θα "έκοβαν" (πολλά) εισιτήρια. Αν σας ενδιαφέρει (ως ΕΠΟ) η εξέλιξη των "πιτσιρικάδων" και το αύριο του Ελληνικού ποδοσφαίρου δημιουργήστε διοργάνωσεις (πρωταθλήματα ή κύπελλα) τύπου Β ομάδων (κι όχι μόνο για τρεις συλλόγους όπως συμβάνει τώρα στην Super League 2, αλλά για όσους θέλουν να λάβουν μέρος) ή Κ21 και Κ23 (όπως τα αντίστοιχα πρωταθλήματα Κ19, Κ17, Κ15).

Σχόλια

Δημοφιλέστερες αναρτήσεις τελευταίας εβδομάδας

Τρεμπλ για τον Orbelín Pineda | Goal of the Season 2025-26

Η συνεισφορά του Πέτρου Μάνταλου στην δημιουργία

Levi García, Aboubakary Koita, Dereck Kutesa

Οι επιδόσεις του Luka Jović στο Conference League 2025-26

Η παρουσία του Frantzdy Pierrot στο μουντιάλ